Hae

Ajankohtaista

Servican käyttäjäpalvelut sujuvoittavat ruokahuoltoa Ollinniemen palvelukeskuksessa

7.10.2022

Maaningan Ollinniemen palvelukeskuksessa on koettu Servican järjestämä ruokapalvelu luontevaksi osaksi keskuksen päivittäistä toimintaa. Servican työntekijät eivät erotu palvelukeskuksen omasta henkilöstöstä, vaan töitä tehdään yhteen hiileen puhaltaen riippumatta työnantajasta. Ikäihmisistä koostuville asukkaillekin kaikki työntekijät ovat yhtä läheisiä ja tärkeitä.

Ollinniemen asumispalvelun yksikkö Kotikulman ja pitkäaikaishoidon yksikkö Ainolan arkea rytmittävät asukkaiden ruokailuhetket viisi kertaa päivässä. Ollinniemen palvelukeskuksessa toimii Servican palvelukeittiö, jonne ruoka toimitetaan yhteiskeittiö Iso-Bertasta Kuopiosta. Palvelukeittiön työntekijät kuumentavat ruoan ja huomioivat erityisruokavaliot asiakkaiden tarpeiden mukaan. Ollinniemessä työskentelevät servicalaiset kuljettavat ruokavaunut yksiköihin ja laittavat tarjoilulinjaston valmiiksi. Hoitohenkilökunta huolehtii ruokien jakamisesta. Ollinniemessä hyödynnetään Servican tarjoamia käyttäjäpalveluita enemmän kuin vastaavissa kohteissa tyypillisesti.

– Tässä tapauksessa käyttäjäpalvelusopimuksella on sovittu, että laitoshuoltajat ja ruokapalvelutyöntekijät kuljettavat ruokavaunut ja tilatut tuotteet yksiköihin ja myös laittavat tuotteet niille kuuluville paikoille sekä kuljettavat vaunut keittiöön ruokailun jälkeen. Näin vapautamme hoitajien työaikaa heille oleellisimpaan tehtävään eli hoitotyöhön. Otamme Servican ruokapalvelussa huomioon maistuvien aterioiden lisäksi asiakkaan erityistarpeet sekä henkilökohtaisen ruokavalion ja energiatason. Huomioimme myös ravitsemusasiantuntijoiden ohjeet ruokailijan ravitsemushoidon toteuttamisessa. Tarvittaessa ruokaa rikastetaan runsasproteiinisella täydennysravintovalmisteella ja ruoan koostumus, asiakkaan tarpeista riippuen, huomioidaan erikseen. Lähtökohta on se, että kohteen asukkaat voivat hyvin, Servican aluevastaava Anu Tuomainen kertoo.

Kuopion kaupungin hoivapalveluissa tarjottavan ruoan tulee perustua seuraaviin suosituksiin:

  1. Terveyttä ruoasta! – Suomalaiset ravitsemussuositukset 2014 (VRN 2014)
  2. Vireyttä seniorivuosiin – Ikääntyneiden ruokasuositus (VRN, THL 2020)
  3. Ravitsemushoito – Suositus sairaaloihin, terveyskeskuksiin, palvelu- ja hoitokoteihin sekä kuntoutuskeskuksiin (VRN 2010)

Peruselintarvikehankinnat ja aterioiden valmistus toteutetaan suositusten mukaisesti rasvan
laadultaan pehmeänä, runsaskuituisena sekä vähäsuolaisena. Tuottaja esittelee ravintosisältölaskennan
ja asiakastyytyväisyyskyselyiden tulokset vähintään kerran vuodessa ravitsemustyöryhmässä,
jossa käsitellään myös mahdolliset muutostarpeet yhteistyössä tuottajan kanssa.

– Kuopion kaupungin ja Servican yhteinen ravitsemustyöryhmä kokoontuu säännöllisesti. Ravitseva ruoka on todella tärkeää asukkaiden toimintakyvyn kannalta. Sen tuottamisessa Servica on onnistunut oikein hyvin, Ollinniemen palvelukeskuksen osastonhoitaja Erja Blom toteaa.

Viiden viikon kiertävien ruokalistojen suunnittelussa huomioidaan niin toiveet kuin juhlapäivätkin

Ruoan maistuminen palvelukeskuksen asukkaille on servicalaisten sydämenasia, ja useimmiten ruoasta tuleekin asukkailta palautetta, että se on maittavaa. Toki ruoka on tehty niin monelle suulle sopivaksi, että se ei joka päivä voi kaikkia miellyttää. Toisten mielestä mausteita pitäisi olla enemmän ja toisten mielestä vähemmän.

Iivolan palvelukeskuksessa kaksi vuotta asunut Anna-Liisa Issukka (72) toivoisi ruokaan enemmän perinteisiä makuja. Hän harmittelee sitä, että myös omat makutottumukset ovat muuttuneet. Makuja ei oikein maista kuten ennen.

– Olen tottunut siihen, että sipuli on pääosassa ruokien maustamisessa, sitä ja suolaa kaipaisin lisää Servican valmistamiin ruokiin. Eksoottisista mauista en niinkään pidä, vaan parhaiten maistuvat perinteiset suomalaiset ruoat. Servican valmistama porsaanleike on erityisen maistuva, Issukka kiittelee.

Myös sunnuntaisin usein tarjottava riisipuuro maistuu Issukalle hyvin. Ruoat ovat hänen mielestään laadukkaasti valmistettuja ja ruokaa on tarjolla riittävästi – jopa liiankin usein.

– Kohtahan me emme mahdu mihinkään, kun syömme niin paljon, Issukka naurahtaa.

Perinteisemmät ruoat maistuvat asukkaille yleensä parhaiten ja ruokatoiveita pyritään huomioimaan aina kun mahdollista. Issukka esittääkin toiveen, että ruoka voisi olla enemmän kotiruoan makuista ja että kastikkeet tehtäisiin voihin.

– Maaseudulla perinteiset jutut ovat tärkeitä ja ruokalistan kohokohta on Ollinniemessä ollut uunijuusto. Ajoittain asukkaat toivovat myös simppelimpää ruokaa grillimakkaroineen ja sen toki heille sallimme mahdollisuuksien mukaan, Blom lupaa.

Ruokalistojen suunnittelussa huomioidaan myös sesongit ja juhlapäivät. Esimerkiksi Runebergin päivä, äitienpäivä ja joulu näkyvät suunnittelussa. Ne ovat tärkeitä, koska maut herättävät muistikuvia. Issukka sanoo, että juhlapäivinä ruokiin on panostettu enemmän ja toivoo samaa arkiruokiin.

– Olen kuitenkin kokonaisuutena tyytyväinen Servican tekemiin ruokiin, ainoa puute on muutamat mausteet, joita voisi lisätä, Issukka lisää.

Servica huomioi pienenkin yksikön tarpeet

Servican kolme ruokapalvelun työntekijää ja kaksi laitoshuoltajaa ovat Ollinniemessä läsnä asukkaiden arjessa. He puhuttelevat asukkaita etunimillä ja kanssakäyminen on läheistä jo siitäkin johtuen, että palvelukeskus on pieni. Ollinniemen Ainolassa ja Kotikulmassa on asukkaita yhteensä vain 37. Blom kiittelee Servican ja Ollinniemen yhteistyötä ja kiinteää työyhteisöä – aina ei edes muista, että osa työntekijöistä on servicalaisia. Se on pienen paikan etu.

– Servican työntekijät myös auttavat toisiaan ja paikkaavat joustavasti, jos joku sattuu olemaan poissa. Siitä on etua, koska kaupungin kehäalueille on haastavaa saada sijaisia. Ollinniemen servicalaisilta löytyy joustavuutta, aikaisemmin kokkina työskennellyt henkilö tekee nyt laitoshuoltajan tehtäviä. Myös uudet työntekijät saavat jo haastatteluvaiheessa tietää kohteen tarpeet: Ollinniemessä pitää olla moniosaaja, jolta onnistuu niin ruokapalvelu kuin laitoshuoltokin, Tuomainen sanoo.

Blom on kiitollinen, että kaikki on mennyt mukavasti ja että servicalaiset ovat yhteistyökykyisiä sekä ottautuvat toiveisiin nopeasti. Vaikka Servica on iso organisaatio ja sillä on paljon asiakkaita, palvelu toimii hänen mukaansa todella hyvin ja servicalaiset huomioivat pienenkin yksikön tarpeet. Kohde on esimerkiksi saanut pyynnöstä hieman varhennetun aamupalan, jotta asukkaiden yönaikainen paasto on lyhentynyt ja aamupalan odotusaika ei mene kohtuuttoman pitkäksi.

– Lisäksi Servicalta on meillä aivan huiput työntekijät, joilla on tilannetaju kohdallaan, Blom iloitsee.

Anna-Liisa Issukka on asunut Iivolan palvelukeskuksessa kaksi vuotta.

Juttu julkaistu ensimmäisen kerran lokakuun uutiskirjeessä.

Arkisto