Meidän Servica

 
 

Henkilöstö-
päällikön
blogi

ESIMIESVALMENNUS JO PUOLIVÄLISSÄ

Servica aloitti tämän vuoden alussa sisällöltään ja kestoltaan laajamittaisen esimiesvalmennuksen. Sisältöä suunnitellessa otimme tavoitteeksemme järjestää valmennus, joka tukee ja antaa esimiestyössä tarvittavaa tietoa. Teemoiksi valikoitui oman itsensä johtaminen, henkilöstöjohtaminen, talousosaaminen sekä laatu ja asiakkuuden hallinta.

Valmennus on nyt edennyt puoliväliin ja neljästä moduulista kaksi on käyty läpi. Käydyissä valmennuspäivissä on kurkattu omaan napaan, mietitty esimiehen ajankäyttöön liittyviä haasteita, puhuttu motivaatiosta sekä suorituksen ja työhyvinvoinnin johtamisesta. Edellä mainitut asiat ovatkin esimiehen työssä ”peruskauraa”.

Esimiehenä toimiminen ei ole helppo laji. Siinä saa laittaa itsensä likoon – ihan joka päivä. Esimies toteuttaa rooliaan aina omista lähtökohdistaan ja persoonastaan käsin. Ei ole kahta samanlaista esimiestä tai esimiestyötä. Esimiestyön arvottaminen onkin tämän vuoksi vaikeaa. Myös jokainen työyhteisö on erilainen, sillä on oma dynamiikkansa, uskomuksensa ja kulttuurinsa. Joskus sama esimies voi onnistua yhden, muttei välttämättä toisen työyhteisön johtamisessa. Siksi esimiehen tärkeimmät ominaisuudet ovatkin mielestäni pelisilmä ja savolaisjärki.

Useimmiten hyvään johtamiseen liitettyjä sanoja ovat oikeudenmukaisuus ja tasapuolisuus. Hyvä esimies antaa palautetta, kannustaa ja arvostaa. Hyvä esimies myös puuttuu silloin kun on puuttumisen paikka, tarpeeksi jämäkästi, muttei ylireagoiden. Hyvä esimies pitää porukkansa ajan tasalla siitä missä mennään ja luotsaa kohti tavoitteita. Niin… ei ihan pienen vartija!

Toivon, että Servican esimiehet saavat meneillään olevasta valmennuksesta eväitä omaan työhönsä. Valmennuspäivät antavat ehkä myös pienen hengähdystauon pysähtyä miettimään omaa työtä ja tapaansa tehdä sitä. Valmennuksissa voi myös jakaa kokemuksia muiden esimiesten kanssa. Valmennuspäivien aikana olenkin kuullut todella hyvää pohdintaa, keskustelua ja jaettuja kokemuksia esimiehenä toimimisesta. Joskus onkin helpottavaa huomata, että samojen asioiden kanssa painivat muutkin esimiehet palvelualasta riippumatta. Esimiestyön lainalaisuudet kun liittyvät ihmisten kanssa toimimisen lainalaisuuksiin, toimialasta riippumatta.

Syksyn esimiesvalmennus tulee keskittymään talousasioihin. Tulemme jälleen saamaan opastusta Talentreen osaajilta, mutta myös Servican omilta talousosaajilta. Kaikki asiat eivät sellaisenaan ole sovellettavissa meihin, joten on tärkeää, että Servican tapa toimia ja omat käytäntömme tulevat myös huomioitua. Loppupeleissähän on niin, että jokainen saa valmennuksesta sen, minkä on itse valmis tai halukas ottamaan vastaan ja jonka juuri silloin kokee tarvitsevansa. Valmennus on meille iso satsaus, jonka tulokset tulevat hyödyttämään koko Servicaa ja servicalaisia ja sitä kautta myös asiakkaitamme.

Syksy on käynnistynyt vauhdikkaasti ja meillä onkin tulossa esimiesvalmennuksen lisäksi monia mukavia tapahtumia. Syyskuussa esittelemme Servican työllistymismahdollisuuksia Rekry2019 Työelämä ja koulutus -messuilla Musiikkikeskuksella ja vietämme Servican henkilöstön syysjuhlaa Finnkino Scalassa ensi-iltaelokuvan Olen suomalainen merkeissä.

Tuija Mäki
henkilöstöpäällikkö

Servicassa tehdään aitoja asioita
 

Uutena työntekijänä sitä katselee ympärilleen tuorein silmin. Ikävä kyllä tämä tuoreus ei näillä minun lentomaileilla tarkoita enää biologista tuoreutta. Tuoreet silmät tarkoittavatkin tilanteita, joissa asioita nähdään ja havainnoidaan tavalla, joilla tottuneilla silmillä ei enää välttämättä katsota. Tälle ilmiölle on hieno nimikin, puhutaan havaitsemiseen liittyvästä adaptaatiosta. Se tarkoittaa, että ihminen sopeutuu, tottuu ja turtuukin asioihin, tilanteisiin ja tapahtumiin, joita ympärillään näkee. Minulle ei vielä tätä adaptaatiota ole pahemmin kehittynyt, joten tästä lähtökohdasta kirjoittelen teille muutamia havaintojani Servicasta.

Servicalla tuntuu olevan tekemisen meininki ja uskokaa pois, olen ollut aika monissa eri toimintaympäristöissä työskentelemässä! Tekemisen meiningillä tarkoitan sitä, mitä täällä tehdään sekä sitä, miten se tehdään. Servicassa tehdään aitoja asioita ja aitoja työtehtäviä, niitä työtehtäviä, joita ilman ei muidenkaan arki pyörisi. Täällä tehtävä työ on todellakin merkityksellistä. Servicassa tehdään asioita myös tunteen palolla. En tiedä liittyykö se savolaisuuteen, mutta Satakuntaan verrattuna, josta tulen, se tuntuu todella virkistävältä. Täällä sanan säilä lentää, tunteet voivat käydä kuumina (hyvässä tai pahassa), mutta tunteettomaksi tai ilmeettömäksi ei yleensä kukaan jää.  Se on ehdottomasti hyvä asia.

Servica työnantajana ei myöskään ole ”Pekkaa pahempi”. Se tarjoaa työntekijöilleen vakaan työpaikan ja kohtuulliset edut. Palkka tulee ajallaan ja palkkavertailussakaan se ei kokonaisuutena häviä muiden vastaavien suhteen. Liikuntaan ja kulttuurin osallistumista tuetaan, henkilöstölle järjestetään juhlia, muistetaan merkkivuosina ja pitkien työvuosien jälkeen. Työhyvinvointiin suhtaudutaan sen ansaitsemalla vakavuudella ja sitä pyritäänkin kehittämään tosissaan. Työsuojelu tekee arvokasta työtä työturvallisuuden ja työssä jaksamisen suhteen ja työterveyshuollon palveluita tarjotaan laajasti. Vaikka nämä tuntuvat talossa pitkään olleilta ja ”adaptoituneilta” itsestään selviltä asioilta, eivät ne sitä ole.

Totta kai asioita pitää myös parantaa ja kehittää. Tyytyväisyys työnantajaan tai työympäristöön ei kuitenkaan ole kehitystä pois sulkeva asia tai edes jarruttava tekijä. Jatkuva negatiivisuus kyllä sitä vastoin on. Tyytymättömyydellä ja valituksella kun tuppaa olemaan itseään toteuttava ja ruokkiva kehävaikutus. Mitä enemmän adapterit ovat negatiivisella asetuksella, sitä enemmän sitä sitten ympärillään havaitsee.  Sama onneksi on myös toisinpäin!

Omalle pienelle asuinpaikkakunnalleni Satakuntaan tuli muutama vuosi sitten kunnan ensimmäinen liikenneympyrä. Paikkakunnalla väännettiin vitsiä siitä, että asukkaita pitää ohjeistaa, montako kierrosta saa ajaa. Tarkoitus kun ei ole jäädä luuppiin pyörimään. Satakunnassahan positiivisenkin asian ilmaiseminen tehdään kieltosanan kautta. Hyvästä työpaikasta voikin kuulla ilmaisun ”Ei mikkä paskemp työpaikka, sikses”. Täällä Savossa osataan positiivisten asioiden sanominen paremmin, mitähän tuo ilmaisu olisi savoksi?

Minun on ollut näiden muutaman kuukauden työssäoloajan helppo asentaa omat Servica-sensorini  positiivisiin asetuksiin, enkä aio myöskään jäädä vanhaan luuppiin pyörimään.

Mukavia kesäisiä päiviä ja tulevaa syksyä kaikille!

Tuija Mäki
henkilöstöpäällikkö