Ajankohtaista

Servicalla töissä – Jukka Korhonen

14.11.2018

KUNNIAMAININTA VUODEN SERVICALAINEN ASIAKASPALVELIJA -ÄÄNESTYKSESSÄ

“Jukka arvostaa asiakkaita ja osoittaa sen luontevasti huomioimalla asiakkaiden kokemukset ja palautteet. Hän on iloinen, aidosti läsnä ja saa sinut hymyilemään.” Muun muassa näin asiakkaamme kuvasivat kiinteistönhoitaja Jukka Korhosta vuoden servicalainen asiakaspalvelija –äänestyksessä. Jukka, miltä saamasi kunniamaininta tuntuu?

– Yllätyin positiivisesti, kun kuulin asiasta. Toisaalta kuitenkin tiesin, että työt ja yhteistyö asiakkaiden kanssa ovat sujuneet hyvin. Palautetta kuulee loppuunsa liian vähän, mutta kyllä sen töistä lähtiessä aistii, kuinka päivä on sujunut. Asiakaspalaute on asia, jota ei voi rahalla korvata.

Jukan mielestä asiakaspalvelussa on tärkeintä työn tasalaatuisuus ja asiakaan tarpeen tunnistaminen. Myös hyvää pelisilmää tarvitaan tilanteiden ja asiakkaiden tulkitsemisessa. Hyvät välit asiakkaiden kanssa tuovat myös joustoa, jos on joskus tiukka työtilanne. Asiakassuhteet pitää hoitaa hyvin ja pelkät puheet eivät riitä, vaan pitää toimia kuten on sovittu, toteaa Jukka.

Jukan peruspäivä alkaa työtilanteen läpikäymisellä työparin kanssa. Ensin katsotaan vikailmoitukset omista kiinteistöistä ja sen jälkeen tarkistetaan valvomon koneelta mahdolliset hälytykset. Torstai on aina poikkeava, koska silloin on Suokadun palvelukeskuksen uima-altaan huoltopäivä. Allasvedestä otetaan näytteet, suodattimet vastavirtahuuhdellaan, altaan ylätason kaakelipinnat puhdistetaan sekä vajaat kemikaaliasiat täytetään. Tehtävässä vaaditaan vesityökorttia, joka Jukaltakin löytyy. Työpäivä rakentuu siis vikailmoituksista sekä tilakohtaisista huolto- ja kunnossapito töistä, jotka on määritelty sopimuksessa. Lisäksi tehdään myös muuttoja, tavaroiden poistoja sekä taulujen, koukkujen, hyllyjen kiinnityksiä ja paljon muuta. Yllättäviä vikailmoituksia tulee päivän mittaan ja nehän sitten menevät yleensä kaiken edelle ja pistävät suunnitelmat uusiksi. Hektinen työ vaatii venymistä ja sitä, että pysyy toimimaan säilyttäen punaisen langan mielessään.

– Koen työni haasteellisena silloin, kun suunniteltujen töiden lisäksi tuleekin paljon vikailmoituksia ja pitäisi ehtiä vielä tarvikehankinnoillekin. Tilanteet elävät paljon ja itselläni on halu tehdä työt mahdollisimman hyvin. Haastavat tilanteetkin kuuluvat tähän työhön. Parasta on silloin, kun töistä lähtiessä on tunne, että tänään onnistuin hyvin ja sain paljon aikaan. Jukan mielestä on hyvin huolestuttavaa, jos työntekijä menettää työnilon eikä koe onnistumisen tunnetta.

Jukka valmistui LVI-asentajaksi vuonna 2006. Sen jälkeen tie vei Kuvansiin putkialan töihin ja kouluttautumaan hitsausalallekin. – Aloin kuitenkin miettiä, että kiinteistönhoitotyö on kiehtonut minua jostain syystä lapsesta asti. Servicalle tulin Kuopion Tilakeskukselta, jonne olin mennyt alun perin työvalmennukseen ja sen jälkeen kiinteistönhoitajaksi eri kohteisiin. Harjulan sairaalan kiinteistönhoitoon menin tuurauskeikalle ja siellä vierähtikin sitten 2,5 vuotta. Tänä syksynä sitten siirryin keskustan Vahtivuoren huoltopiiriin, jossa huolehdimme Savotalon, pääterveysaseman, Suokadun palvelutalon, Maljapuron palvelukodin, Maljapuron päiväkodin ja Linnanlahden urheilualueen pukusuojien kiinteistönhoidosta, kertaa Jukka työhistoriaansa.

Sitten kun tarvitaan irtautumista työasioista, Jukka soittaa bassoa harrastusmielessä bändissään ja seuraa aktiivisesti jääkiekkoa. Liikunnalle jää paremmin aikaa talvisin.

-Työni tulee säilymään kiinteistöjen parissa, koska se tuntuu edelleen niin omalle. Ammatillista lisäkoulutusta aion kylläkin hankkia tulevaisuudessa, päättää ammattiylpeyttä huokuva Jukka.

Arkisto