Hae

Tiedote 13.2.2024: Selvitys Kiuruveden vatsatautitapauksista

13.2.2024

Kiuruveden kaupungin koululla on todettu viikolla 6 kahdella henkilökuntaan kuuluvalla henkilöllä Yersinia-bakteerin aiheuttamaa vatsatautia. Tähän mennessä ei ole muita vahvistettuja Yersinia-bakteerin aiheuttamia tartuntoja. Myös muita yksittäisiä vatsatautiepäilyjä on ilmennyt eri kouluilla ja niistä odotetaan lisätietoa terveydenhuollossa tehtävien testauksien jälkeen.

Terveysviranomaiset yhdessä ympäristöterveydenhuollon kanssa ovat aloittaneet perusteelliset tutkimukset mahdollisten tartuntalähteiden selvittämiseksi. Tartunnan todennäköisin lähde on kouluissa tarjolla ollut porkkanaraaste, koska porkkana yleisesti yhdistetään Yersinia-bakteeriin. Epäillyn tuote-erän toimittajalta on pyydetty lisäselvityksiä ja omavalvontanäytettä kyseisestä tuote-erästä. Servican palvelukeittiöllä ei ollut käytettävissä näytettä kyseisestä erästä. Servican tuotantokeittiöltä on toimitettu tutkittavaksi saman tuotteen näyte 9.2.2024 tarjotusta tuote-erästä. Toistaiseksi ei voida todentaa, onko Yersinia-bakteeri peräisin tästä epäillystä raaka-aineesta.

Asian selvittämiseksi on ryhdytty seuraaviin toimenpiteisiin:

• Porkkanaraasteet on vedetty pois Servican kaikilta ruokalistoilta.
  • Servican kaikkiin tuotanto- ja palvelukeittiöihin on tiedotettu asiasta ja varmistettu, että omavalvontasuunnitelman prosessit ja käytännöt ovat kunnossa.
  • Tavarantoimittajilta on pyydetty raaka-aineiden testaamisraportit.
  • Servica testaa saman toimittajan näytteitä porkkanaraasteista eri keittiöiltä.

Yersinia-bakteerin aiheuttaman vatsataudin itämisaika on 1-14 vuorokautta

Yersinia voi aiheuttaa suolistoinfektion, jonka oireita ovat vatsakivut, ripuli ja usein kuumeilu. Pahoinvointia ja oksentelua voi myös olla. Yersinia-infektion jälkitautina voi ilmaantua kyhmyruusua tai niveltulehduksia. Oireet voivat kestää muutamasta päivästä jopa kolmeen viikkoon.

Yersinia-infektion aiheuttavat ruoan välityksellä tarttuvat yersinialajien bakteerit. Tavallisimmin tartunnat saadaan elintarvikkeesta, jonka eläimestä peräisin oleva bakteeri on saastuttanut jo kasvisten viljelyn yhteydessä tai ruoka-ainetta käsiteltäessä. On tavallista, että samaa saastunutta ruokaa syöneistä vain pieni osa sairastuu. Yersinia-infektio ei käytännössä tartu suoraan henkilöstä toiseen, koska tartuntaan tarvitaan suuri määrä bakteereita.

Jos Kiuruveden päiväkotien tai koulujen lapsilla, nuorilla tai työntekijöillä on Yersinia-infektioon sopivia oireita, pyydämme ottamaan yhteyttä terveyskeskukseen puhelimitse 017 272 4222 (arkisin klo 8-15) tai chatin kautta https://pshyvinvointialue.fi/chat-palvelut (ma-pe klo 8–12 ja viikonloppuisin klo 9–16). Terveydenhuollonammattilainen tekee hoidontarpeenarvion ja ohjaa jatkohoidon.

Selvitystyö jatkuu laajana yhteistyönä

Servica, terveysviranomaiset ja ympäristöterveydenhuolto tekevät tiivistä yhteistyötä tapahtumien kulun sekä tartunnan lähteen selvittämiseksi. Seuraava terveydenhuollon, Kiuruveden kaupungin ja Servican tilannepalaveri kutsutaan koolle ensi viikolla ympäristöterveystarkastajan toimesta, kun tulokset valmistuvat.

Servica järjestää ensi viikolla myös Kiuruveden kaupungin ja Servican yhteistyöpalaverin, jossa tapahtunut käydään läpi perustuen saatuihin tietoihin, sekä kerrotaan jatkotoimenpiteistä vastaavien tapausten ehkäisemiseksi tulevaisuudessa. Jatkotoimenpiteenä on jo päätetty, että kaikille Servican palvelukeittiöille järjestetään kevään aikana omavalvonnan kertauskoulutukset. Servica haluaa pahoitella tapauksen aiheuttamaa haittaa.

Kiuruveden kaupungin ja Servican verkkosivuilla tiedotetaan asiasta lisää, kun saadaan lisätietoja.

Lisätietoja tiedotteesta antavat:

Aili Heikkinen