19.5.2023
KYSin 1 C 2-rakennuksen yhdeksään kerrokseen on valmistunut uudet tilat KYSin eri yksiköille. Jokaisessa kerroksessa on osastojen yhteinen logistiikka-aula, jossa on osastojen yhteinen lääkkeenjakohuone, tekstiilivarasto, hoitotarvikevarasto, ruokahissi ja muita varastoja. Lisäksi osastojen yhteinen keittiö sijaitsee logistiikka-aulassa.
– Jokaisessa kerroksessa on sama sapluuna osastokeittiössä, tekstiilivarastossa, hoitotarvikevarastossa, sekä jätehuollossa. Tämä helpottaa täydennyspalvelun ja laitoshuollon työtä, ja selkeyttää niin työntekijöiden kuin sijaistenkin työtä, sillä tavarat ovat samoilla paikoilla joka kerroksessa, kertoo Servican aluevastaava Sirpa Toivanen.
Isojen yhteisten tekstiilivarastojen ja hoitotarvikevarastojen lisäksi osastoilla on pieniä hoitotarvikepisteitä, sekä tekstiilivälikköjä, joissa on pieni määrä tekstiilejä ja tarvikkeita helposti saatavilla.
– Osastoilla ei ole tällä hetkellä siivoushuonetta, mutta parin vuoden päästä valmistuu iso yhteinen siivouskeskus jokaiseen kerrokseen, kertoo Sirpa Toivanen. Tämän vuoksi osastoilla on siivousvaunuparkit, jossa siivousvaunut mahtuvat olemaan pois tieltä. Lisäksi jokaisella osastolla on hoitajien komentokeskus ja ruokailutila potilaille. Ruokailutilasta löytyy muun muassa jääkaappi, sekä kylmä- ja kuumalevyt.
Uusien osastojen suunnittelussa on huomioitu työntekijöiden ja potilaiden viihtyvyys
Uusilla osastoilla suurin osa potilashuoneista on yhden hengen huoneita, mutta toistaiseksi niissä voi välillä olla kaksi potilasta. Huoneet ovat tilavat ja niissä on omat kylpyhuoneet. Jokaisessa huoneessa on hoitajille erilliset työpisteet, joten tietokoneita ei tarvitse siirrellä huoneiden välillä. – Uudet huoneet ovat myös laitoshuoltajalle miellyttävä siivota, sillä ne ovat tilavia, kommentoi Servican aluevastaava Salla Kurula.
Taide on esillä vahvasti uusissa tiloissa. Jokaisessa hississä on taidetta takaseinällä ja jokaisessa hissiaulassa on yksilöllinen pyöreä taideteos. Taidetta on esillä myös osastojen yleisissä tiloissa, yksikön yhteisessä taukotilassa ja potilashuoneissa. Tilat ovat avarat ja valoisat. Lisäksi jokaisessa kerroksessa on oma tunnusväri lattioissa ja seinissä.
– Alkuvuodesta on tehty paljon yhteistyötä hoitohenkilökunnan ja rakentajien kanssa. Ilman yhteistyötä ja joustavuutta haastavasta alkuvuodesta ei olisi selvitty, kommentoi Salla Kurula. – Toimintaa kehitetään jatkuvasti ja mietitään yhtenäisiä ratkaisuja, mutta huomioidaan niissä kuitenkin myös erilaiset tarpeet, kommentoivat Sirpa Toivanen ja Salla Kurula. Seuraavana isona projektina on uusia työohjeet ja työjärjestykset kaikilla osastoilla.
Uusi sängynpesuyksikkö pesee jopa 100 sänkyä päivässä
Tänä vuonna auennut sängynpesuyksikkö sijaitsee KYSin 0-kerroksessa. Keskitetty sänkyhuolto on täysin uusi toimintamalli KYSillä. Servica on yhteistyössä Pohjois-Savon hyvinvointialueen kanssa järjestänyt koulutuksia yksikön toiminnasta niin hoitajille kuin laitoshuollolle alkuvuodesta saakka. Sängynpesuyksikössä on kaksi sängynpesukonetta ja siellä työskentelee viisi laitoshuoltajaa kolmessa vuorossa klo 7–21 joka päivä. Pestävien sänkyjen määrä vaihtelee paljon päivittäin. Yleensä pestäviä sänkyjä on 50–100 kpl päivässä.
Tavoitteena on, että kaikki sängyt ovat konepesun kestäviä. Tällä hetkellä vanhoja sänkyjä, lasten sänkyjä tai erikoissänkyjä ei voi pestä koneessa. – Sängynpesuyksikön myötä sängynpuhdistus on tehokkaampaa, nopeampaa ja hygieenisempää. Sänkyjen huolto on helpompaa, kun sängyt kiertävät yksiköistä useammin pois ja sänkyjen skannauksen avulla saamme seurattua sänkyjen huollon kiertoa, kertoo Sirpa Toivanen.
Uusi viestintäjärjestelmä säästää aikaa
Potilaan kotiutuessa hoitaja ilmoittaa huoneen olevan valmiina siivottavaksi viestintäjärjestelmä 9solutionin kautta, tällöin huoneen oven viereen syttyy sininen valo ja laitoshuoltaja saa asiasta myös ilmoituksen puhelimitse.
– 9solution-järjestelmä keventää laitoshuoltajan työtä, tukee ergonomista työskentelyä ja antaa paremmat mahdollisuudet koneellisten menetelmien käyttöön potilashuoneissa, kun hänen ei tarvitse erikseen seurata milloin potilas on lähtenyt, kommentoi Sirpa Toivanen. Huoneen vapautumisen jälkeen laitoshuoltaja tilaa likaiselle sängylle kuljetuksen kännykällä KUTI-järjestelmää käyttäen ja poistaa sängystä liinavaatteet. Potilasjalkineet ja tyyny saavat jäädä sängyn päälle. Mikäli sänky on ollut eristyshuoneessa, se merkitään sänkyyn erikseen.
Kun sänky saapuu sängynpesuyksikköön, sängyn patja nostetaan sivuun ja sänky viedään sängynpesukoneeseen. Jokainen sänky skannataan ennen kuin kone aloittaa pesun.
– Pesuohjelma kestää noin kahdeksan minuuttia, jonka jälkeen sänky tarkastetaan ja mahdollinen pinnoille jäänyt kosteus kuivataan pois, kertoo laitoshuoltaja Jere Häkkinen. Tämän jälkeen sänky pedataan ja se jää odottamaan siirtoa osastolle. Hoitaja tilaa puhtaan sängyn osastolle KUTI-järjestelmällä, kun sille on tarve. Myös potilasjalkineet ja liikunnalliset apuvälineet pestään sängynpesuyksikössä, josta ne viedään pesun jälkeen apuvälinelainaamon varastoon.
– Iso kiitos kaikille yksiköiden laitoshuoltajille ja sängynpesuyksikön työntekijöille. Uudet tilat ja työtehtävät ovat vaatineet paljon opettelua ja totuttelua. Alkuvuosi oli haasteellinen, mutta siitä on selvitty yhdessä, kiittää Sirpa Toivanen. – Erityiskiitos palveluohjaajille, jotka ovat toimineet erinomaisesti haastavissa olosuhteissa. Myös palvelupäällikkö Tuula Pakarinen on ollut hyvin mukana kuuntelemassa ja auttamassa, kommentoivat Sirpa Toivanen ja Salla Kurula.
– Hyvillä mielin mennään eteenpäin, toteavat Sirpa Toivanen ja Salla Kurula. He odottavat innolla millainen projekti seuraavan vaiheen valmistuminen on.
Juttu on julkaistu ensimmäisen kerran huhtikuun uutiskirjeessä.
Alla näet uutisemme viimeisen kuuden kuukauden ajalta:
27.11.2023 Servica tekee kiinteistöauditointeja Pohjois-Savon hyvinvointialueen kiinteistöille
22.11.2023 Asiakastyytyväisyyskyselyt käynnissä – vastaa 22.11. – 8.12.2023
16.11.2023 Rautavaaralla yhteistyö ja kommunikaatio sujuu hyvin
14.11.2023 Varkaudessa järjestettiin makuraati yläkoululaisille
13.11.2023 Työntekijätarina – Suvi Väisänen, Business Controller
27.10.2023 Lokakuun uutiskirje on julkaistu
18.10.2023 Tavoitteena yhtenäisen datan laajempi hyödyntäminen ja ennustettavuuden kehittyminen
9.10.2023 Kiinteistöpalvelujen asunnon muutostyöt ja käyttäjäpalvelut laajentuivat hyvinvointialueen myötä
27.9.2023 Ruokalistat ovat saaneet positiivista palautetta Suonenjoella
18.9.2023 Hävikkiä ehkäistään Servicalla monin tavoin