Kiinteistöpalvelujen asunnon muutostyöt ja käyttäjäpalvelut laajentuivat hyvinvointialueen myötä

Servica hoitaa asunnon muutostyöt, sekä käyttäjäpalvelut koko Pohjois-Savon hyvinvointialueen alueella. Hyvinvointialueen myötä kohteiden ja yhteyshenkilöiden määrä on lisääntynyt, sekä matka-ajat ovat kasvaneet. Yhteistyö on lähtenyt hyvin käyntiin, vaikka haasteitakin on ollut.  

Rampit, kynnysten luiskaukset ja tukikahvat ovat yleisimpiä asunnon muutostöitä

Tällä hetkellä muutostöitä hoitaa Pohjois-Savon alueella kokopäiväisesti kolme asentajaa ja tarvittaessa apukäsiä saadaan muista yksiköistä.  

– Yhteistyö on lähtenyt hyvin käyntiin hyvinvointialueen ja asiakkaiden kanssa. Olemme saaneet paljon hyvää palautetta siitä, että on yksi henkilö, jonka kanssa asioita hoidetaan. Yksi henkilö ohjaa päätöksiä eteenpäin, joten asiakkaan ei tarvitse miettiä kenelle päätökset laitetaan. Hyvinvointialueen myötä meille on tullut paljon uusia yhteyshenkilöitä ja alussa oli puolin ja toisin epävarmuutta, miten toimitaan, mutta nyt toimintamallit ovat jo tutumpia, kertoo palveluesihenkilö Jouni Pohjolainen.

Viime vuonna tehtiin 250 asunnon muutostyötä pelkästään Kuopio-Siilinjärvi alueella. Tällä hetkellä muutostöitä tehdään 50–100 kuukaudessa ja asennuksia on koko Pohjois-Savon alueella.

– Osa asennuksista on tunnin keikkoja, kun taas osassa menee viikko. Välillä käymme vain asentamassa tukikahvat tai kynnyslistat, kun taas välillä rakennamme rampin ulko-ovelle, kommentoi Jouni Pohjolainen.

Jouni Pohjolaisen mukaan yleisempiä asunnon muutostöitä ovat tällä hetkellä rampit, kynnysten luiskaukset ja tukikahvat. Jonkin verran tehdään myös keittiömuutoksia, kuten puretaan alakaapistot kokonaan pois tai lasketaan keittiötasoa alemmas. Lisäksi asennetaan hälytysjärjestelmiä ja muita apuvälineitä kuulovammaisille. Työtehtäviä on laidasta laitaan.

– Kun saamme päätöksen asunnon muutostyöstä, otamme tarvittaessa mitat asunnosta, tilaamme tarvikkeet ja sovimme asennuksen ajankohdan asiakkaan kanssa. Meillä on kahden viikon reagointiaika, minkä sisällä olemme asiakkaan luona. Minä arvioin muutostöiden kiireellisyysjärjestyksen ja kiireelliset muutokset pyritään tekemään ensimmäisenä, kertoo Jouni Pohjolainen.

– Olemme saaneet hyvää palautetta nopeasta toiminnasta. Välillä olemme olleet asiakkaan luona jo muutama päivä sen jälkeen, kun asiakas on saanut päätöksen tiedoksi. Se on ollut tosi hyvä, lisää Jouni Pohjolainen.

Hyvinvointialueen myötä matkatyö on lisääntynyt ja matkoihin pitää varata enemmän aikaa kuin aiemmin.

– Yritämme sopia samalla paikkakunnalla olevat keikat samalle päivälle ja pyrimme hoitamaan mahdollisimman monta asiaa samalla reissulla. Asentajat sopivat itse ajat asiakkaan kanssa, kommentoi Jouni Pohjolainen.

Servica hoitaa myös asunnon ennallistamisen, kun asiakas ei enää tarvitse apuvälineitä. Osa käytetyistä tarvikkeista voidaan kierrättää ja käyttää uudelleen, esimerkiksi tällä hetkellä käytössä olevan ramppimallin osat ovat uudelleen käytettäviä.

– Tarvikkeet käydään läpi, kun ne poistetaan asiakkaan luota ja jos ne ovat kunnossa, ne voidaan käyttää uudestaan seuraavalle asiakkaalle. Tästä tulee säästöä pitkällä aikavälillä, vaikka nyt alussa joudumme ostamaan paljon tarvikkeita uutena, kertoo Jouni Pohjolainen.

Käyttäjäpalvelujen kohteita on laajasti Pohjois-Savon alueella

Pohjois-Savon alueelle laajentumisen myötä käyttäjäpalvelun kohteita on tällä hetkellä kymmeniä ja suurin osa käyttäjäpalvelun kohteista on uusia. Lähes kaikkien kuudenkymmenen Servican kiinteistönhoitajan tehtäviin sisältyy käyttäjäpalvelua, ja hyvinvointialueen käyttäjäpalveluiden parissa heistä työskentelee noin kolmekymmentä henkilöä. Kohde on aina tietyn tai tiettyjen kiinteistönhoitajien vastuulla.

– Esimerkiksi Maaningalla meillä on neljä kiinteistönhoitajaa ja heistä kolme pystyy hoitamaan myös hyvinvointialueen Pielaveden ja Keiteleen kohteet. Emme voi olla vain yhden henkilön varassa, kommentoi palveluesihenkilö Petri Saarelainen.

Kohteissa tehdään viikkokierros kerran viikossa. Viikkokierroksella tehdään yleissilmäys kohteessa ja tehdään kaikki siihen mennessä tulleet palvelupyynnöt.

– Palvelupyynnöt tulevat Servican asiakaspalveluun, josta ne ohjataan sitten eteenpäin meille. Asiakaspalvelu on todella tärkeässä roolissa. Lisäksi asentajat voivat itse poimia palvelupyyntöjä järjestelmästä. Tällä hetkellä suurin osa palvelupyynnöistä koskee pesukoneita ja astianpesukoneita, sekä taulujen ja muiden pienten esineiden kiinnitystä seinille. Ne työllistävät tällä hetkellä eniten kiinteistönhoitajia, kommentoi Petri Saarelainen.

Hyvinvointialueen myötä kohteiden määrä on kasvanut ja työ on muuttunut enemmän matkapainotteiseksi, sillä kohteet sijaitsevat ympäri Pohjois-Savoa. Matkoihin kuluva aika on pois muusta kiinteistönhoidosta.

– Luulen, että palvelupyyntöjen määrä tulee kasvamaan, kun palvelu on päässyt kunnolla käyntiin ja toimintatapa on kaikille selvä, lisää Petri Saarelainen.

Kiinteistönhoitajat hoitavat palvelupyyntöjä arkisin 7–15. Lisäksi on kiinteistöpäivystys, joka palvelee 24/7.

– Säätöä ja haasteita on nyt alussa ollut ja niitä varmasti tulee vielä olemaan, mutta keskustelemalla niistä on selvitty joka ikinen kerta. Vielä on ollut epäselvää mikä kuuluu kenenkin vastuulle ja tämä alku on ollut vähän totuttelua. Käyttäjäpalvelut laajentuivat vasta toukokuussa, joten jatketaan hyvin alkanutta yhteistyötä edelleen, summaa Petri Saarelainen.