Servican henkilöstökysely 2025: Moni asia sujuu hyvin ja kehityskohteisiin tartutaan yhdessä

Servican vuoden 2025 henkilöstökysely toteutettiin syyskuussa koko organisaation laajuisesti. Kyselyyn vastasi ennätykselliset 1098 servicalaista, mikä on 63 % henkilöstöstä. Jokainen vastaus kerrytti hyväntekeväisyyspottia, ja yhteensä 1 100 € lahjoitettiin henkilöstön toivomalle taholle: Kuopion alueen lasten ja nuorten kiusaamisen vastaiseen työhön Mannerheimin Lastensuojeluliiton Järvi-Suomen piirin kautta.

Kyselyn tulokset antavat kokonaiskuvan työyhteisömme nykytilasta. Kokonaistyytyväisyyden indeksi oli 3,94 (keskiarvo asteikolla 1–5), mikä on erinomainen tulos ja lähes edellisvuoden ennätyksen (3,96) veroinen. Myös työnantajan suosittelu on säilynyt positiivisena Employee Net Promoter Score (eNPS) oli +10 (asteikolla –100…+100), kun se vuotta aiemmin oli +15. Vaikka Servican toiminnassa tapahtui paljon muutoksia, suosittelijoita on edelleen enemmän kuin arvostelijoita. Erityisen ilahduttavaa on esihenkilötyön jatkuva kehitys: lähiesihenkilöiden johtamistaidot arvioitiin keskiarvolla 4,07, mikä on jo viidettä vuotta peräkkäin nousujohteinen tulos.

Vahvuudet ja onnistumiset

Kyselyn tulos vahvistaa, että Servican työyhteisössä moni asia toimii erinomaisesti. Henkilöstö kokee työnsä mielekkääksi ja tekee sen sitoutuneesti ja laadukkaasti. Esimerkiksi väittämä “Teen minulle kuuluvat tehtävät huolellisesti ja laadukkaasti” sai keskiarvon 4,63, asteikolla 1–5. Myös tietosuojasta huolehtiminen on vahva osa arkeamme (“Huomioimme työssämme arkaluonteisen tiedon vastuullisen käsittelyn” keskiarvo 4,58). Työn tavoitteet koetaan selkeiksi (4,4), osaamista jaetaan avoimesti työkavereille (4,4) ja työnteko koetaan turvalliseksi (4,31).

Kehittämiskohteet ja havaitut haasteet

Tulokset nostivat esiin myös kehittämisalueita, joihin tartumme määrätietoisesti. Toimintakulttuurin ja yhteistyön kehittäminen nousi esille useissa palautteissa. Myös avoin ja rakentava vuoropuhelu ei toteudu kaikkialla ideaalisesti, ja tiedonkulku kaipaa parannusta. Tulokset osoittavat, että meidän on vahvistettava yhteistyötä, sisäistä luottamusta ja viestintää organisaation eri tasoilla.

Yhteinen kehittämisteema: Reilun työyhteisön pelisäännöt

Koko Servican laajuudessa päätimme tarttua erityisesti yhteistyön ja työilmapiirin haasteisiin yhteisen kehittämiskohteen kautta. Henkilöstökysely antoi selkeän viestin tarpeesta vahvistaa yhteistyötä ja yhteisöllisyyttä sekä puuttua epäasialliseen kohteluun. Ratkaisuksi luomme yhdessä “reilun työyhteisön” pelisäännöt, joihin jokainen servicalainen pääsee osallistumaan. Yhdessä sovitut, selkeät pelisäännöt tukevat me-hengen kehittymistä ja ehkäisevät ristiriitoja arjessa.

Tavoitteena on rakentaa entistä reilumpi työyhteisö, jossa kaikilla on hyvä olla ja tehdä työtä. Yhteiset pelisäännöt määrittelevät konkreettisesti, miten kohtelemme toisiamme, vahvistamme yhteishenkeä ja varmistamme ettei kiusaamista tai epäasiallista käyttäytymistä hyväksytä. Samalla luomme uudenlaista kulttuuria puuttua ongelmiin, ja sovimme ennakolta toimintatavat, jos joku rikkoo yhteisiä pelisääntöjä. Tavoite on, että jokainen työntekijä sitoutuu näihin periaatteisiin ja uskaltaa puuttua epäkohtiin niitä kohdatessaan.

Yhteisten pelisääntöjen luominen on jo käynnissä osana tuloskäsittelyä. Prosessi etenee askel kerrallaan siten, että uudet pelisäännöt lanseerataan kevään 2026 aikana koko organisaatiolle. Uskomme, että yhdessä laaditut säännöt saavat henkilöstön vahvan tuen ja tulevat osaksi jokapäiväistä työkulttuuriamme.

Tulosten hyödyntäminen ja seuraavat askeleet

Hyödynnämme henkilöstökyselyn tuloksia systemaattisesti Servican toiminnan kehittämisessä. Heti kyselyn valmistuttua johto analysoi organisaatiotason tulokset ja määritteli keskeiset kehittämiskohteet. Tuloksista on viestitty koko organisaatiolle. Esihenkilöt ovat saaneet omien tiimiensä tulosraportit ja käyvät niitä parhaillaan läpi työntekijöidensä kanssa. Yhteisen kehittämisteeman lisäksi jokaisessa tiimissä sovitaan ensi vuodelle 1–2 tiimikohtaista kehittämiskohdetta ja konkreettiset toimenpiteet niiden saavuttamiseksi.

Esihenkilötyön kehittäminen jatkuu

Samalla kehitämme esihenkilöidemme valmiuksia edelleen koulutuksilla, jotta lähijohtaminen pysyy vahvana ja tasalaatuisena. Olemme saaneet KEVA-hankerahoituksen teemalla Tulevaisuuden esihenkilö 2027, ja hanke käynnistyy 2026 vuoden alussa.

Päätavoitteena on kehittää työkykyjohtamista (esihenkilöiden oma ja koko henkilöstön työkyky) ja yhtenäistää johtamiskulttuuria strategian toimeenpanoa tukevaksi. Pitkän aikavälin tavoitteena on vahvistaa työnantajamainetta hyvän esihenkilötyön avulla.

Servica saa arjen rullaamaan – myös jatkossa entistä reilummassa ja yhtenäisemmässä työyhteisössä

Olemme tunnistaneet kyselyn perusteella tärkeät kehityskohteet, erityisesti yhteisöllisyyden vahvistamisen ja epäasiallisen kohtelun kitkemisen. Näihin haasteisiin tartumme yhdessä koko henkilöstön voimin. Uskomme, että avoimuudella ja yhteisillä pelisäännöillä voimme rakentaa entistä vahvemman Servica-hengen, josta hyötyvät niin työntekijät, asiakkaat ja omistajat. Henkilöstön hyvinvointi ja sitoutuminen näkyvät suoraan palveluidemme laadussa.