Ulkoisen auditoinnin kehitysehdotukset ohjaavat jatkuvaan parantamiseen

Servican ISO 9001 -sertifioitu laatujärjestelmä kattaa kaikki Servican palvelut ja toimipaikat. Sertifiointi edellyttää vuotuista auditointia, joka toteutettiin tämän vuoden osalta syyskuussa Kiwa Sertifiointi Oy:n toimesta. Tämän vuoden ulkoinen auditointi oli seuranta-auditointi, jonka tavoitteena oli varmistaa palvelusopimusten, sovittujen periaatteiden, lainsäädännön vaatimusten, Servican ohjeiden ja ISO 9001:2015-laatustandardin noudattaminen. Arviointiin sisältyi keskustelu Servican johtoryhmän kanssa johtamiseen liittyvistä teemoista, tarkastelu laatujärjestelmän käytännön toteutuksesta ja kehittämisestä sekä toiminnan arviointia eri kohteissa ja palveluissa. Arvioinneissa korostuivat vuorovaikutus ja palautteenanto sekä toiminnan kehittämiseen tähtäävät toimenpiteet.

Palautteessaan arvioija Nina Lyly toi esiin, että jokainen auditointiin osallistunut servicalainen osasi esitellä oman työnsä kattavasti, mikä tuotti arvioijalle selkeän kokonaiskuvan palveluiden toteutuksesta.  Kaikissa arvioiduissa kohteissa tehtiin myönteisiä havaintoja ja vahvuuksia kirjattiin runsaasti. Positiivisia huomioita olivat muun muassa tilojen siisteys, omavalvonnan onnistunut toteutus sekä henkilöstön osoittama vastuunotto omasta työstä.

Servican toiminnan keskeisiksi vahvuuksiksi arvioinnissa nousivat järjestelmälliset palaverikäytännöt, tehokas perehdytysprosessi sekä toiminnan selkeys. Työturvallisuuden osalta todettiin, että turvallisuuskulttuuri ja -asenne ovat vahvasti organisaatiossa läsnä ja turvallisuusasiat huomioidaan arjen työskentelyssä. Auditoinnissa tunnistettiin kymmeniä kehittämismahdollisuuksia, joita käsitellään palvelu- ja vastuualueiden toimesta. Jatkuva parantaminen tähtää tuotteiden, palveluiden ja prosessien pitkäjänteiseen kehittämiseen.

Tämän vuoden auditoinnissa ilmeni kaksi lievää poikkeamaa, jotka koskivat dokumentaation ajantasaisuutta. Poikkeamien juurisyyt analysoitiin ja poikkeamille laadittiin korjaavat toimenpiteet, joita lähdetään toteuttamaan. Edellä mainittuja lieviä poikkeamia lukuun ottamatta johtamisjärjestelmän todettiin olevan vaikuttava ja täyttävän arvioinnin laajuudessa ISO 9001:2015-laatujärjestelmästandardin vaatimukset. Vuonna 2026 on vuorossa ISO 9001 -sertifikaatin uusinta.