Laatutyöstä osa jokapäiväistä toimintaa

Laatujärjestelmän laajentaminen ja yhdenmukaistaminen -projekti toteutui vuonna 2024. Sen tavoitteena oli, että Servican johdon määrittelemiä toiminnan periaatteita noudatetaan jokaisessa Servican liiketoiminnan osa-alueessa ja palvelussa sekä toimintayksikössä. Servicalla on ISO 9001:2015 sertifioitu laatujärjestelmä, joka kattaa kaikki organisaation toiminnot ja toimipisteet.

Laatujärjestelmän avulla varmistetaan koko Servican toiminnan laatu ja tuloksellisuus, sekä luodaan edellytykset toiminnan jatkuvalle parantamiselle. Keskeisenä hyötynä nähdään, että sovittuja toimintamalleja noudattamalla palvelujen laatu yhtenäistyy ja vakioituu​. Samalla vastataan palvelusopimusten laatuvaatimuksiin,​ sekä parannetaan ja ylläpidetään Servican kilpailukykyä.

Projekti koostui seuraavista osa-alueista:

Laatuajattelun edistäminen. Tiimipalavereihin tuotettiin materiaalia ja laadun ajankohtaisia asioita viestittiin sisäisessä Intrassa. Laatuasioita haluttiin jalkauttaa ja konkretisoida jokaiselle niin, että ne ohjaisivat yksilön toimintaa aidosti.​ ”Jokainen vastaa tekemisen laadusta.”​

Toimintajärjestelmän päivittäminen ja kehittäminen​. Keskeisiä tekemisiä oli toimintajärjestelmän roolien ja prosessivastuiden tarkentaminen, prosessikuvausten kehittäminen, dokumentaation hallinta ja poikkeamaprosessin uudistaminen.

Koulutus. Esimerkiksi IMS-koulutukset​, Laadun johtaminen ja Lean sekä sisäisen auditoinnin -koulutukset. Laatutoiminnan koulutusmateriaalia tuotettiin sisäiseen Servica Akatemiaan. Ajankohtaista tietoa jaettiin ”Laatua ja vastuullisuutta –yhdessä” -infoissa esihenkilöille ja asiantuntijoille.

Sisäisen auditoinnin kehittäminen. Auditoinnin suunnitteluun, vuosiohjelman laadintaan ja itse auditointitapahtumiin osallistettiin laatutiimiä, liiketoiminnan päälliköitä sekä hallinnon asiantuntijoita. Poikkeamien käsittelyyn ja kehitysehdotusten seurantaan kiinnitettiin erityisesti huomiota.

Ulkoisen auditoinnin kehittäminen. Ulkoisessa auditoinnissa tunnistettiin kehittämismahdollisuuksia, jotta se olisi aidosti Servican toimintaa kehittävä. Suunnittelemalla auditoinnit hyvin varmistetaan, että jatkuvan laadunparantamisen periaatteita toteutetaan ja organisaation toiminta täyttää standardin vaatimukset.​