Hallituksen toimintakertomus

Hallituksen toiminta­kertomus 1.1.–31.12.2024

Servica Oy:n yhtiöjärjestyksen mukaan yhtiö toimii julkisista hankinnoista annetun lain (1397/2016) tarkoittamassa mielessä omistajiensa sidos­yksikkönä ja harjoittaa pää­osan toiminnastaan omistajiensa kanssa.

31.12.2024 Kuopion kaupunki omisti Servican osakkeista 47,40 prosenttia ja Pohjois-Savon hyvin­vointi­alue 45,24 prosenttia. Servica on Kuopion kaupungin tytär­yhtiö, joka noudattaa Kuopion kaupungin yhteisöilleen laatimia konserni­ohjeita. Vuoden 2024 aikana Servican osakkaaksi tuli Tervon kunta.

Servica Oy:n toimialana on tuottaa ja kehittää omistajilleen ateria­palveluja, laitos- ja väline­huollon palveluja, kiinteistö- ja logistiikan palveluja sekä muita huollon tuki­palveluja. Yhtiön toimi­alana on myös toimia hankinta­lain tarkoittamana omistajiensa yhteis­hankinta­yksikkönä.

Yhtiö tarjoaa yhteishankinta­toimintoja ja mahdollisesti hankintojen tuki­toimintoja sen suoraan tai välillisesti omistaville hankinta­yksiköille. Yhtiö toimii hankinta­lain mukaisesti edellä mainittujen yhteis­hankinta­tehtävien hoitamiseksi, ja näiden tehtävien hoitaminen on nimenomaisesti määrätty yhtiön toimialaksi. Yhtiö voi toimintaansa varten ostaa, myydä ja hallita kiinteää omaisuutta ja sekä käydä arvo­paperi­kauppaa.

Olennaiset tapahtumat tili­kaudella

Yhtiön strategiaa tarkasteltiin vuoden aikana hallituksen ja omistajien toimesta kaksi kertaa. Strategian uudeksi paino­piste­alueeksi lisättiin teknologia. Teknologian hyödyntämisellä halutaan parantaa yhtiön kilpailukykyä ja tehokkuutta. Teknologisessa kehityksessä mukana olo varmistaa pitkällä aika­välillä yhtiön liike­toiminnan turvallisen ja vastuullisen kehittämisen sekä luo kilpailuetua suhteessa kilpailijoihin.

Yhtiössä aloitettiin varautuminen käynnissä olevan hankinta­lain muutoksen mahdollisiin vaikutuksiin yhtiön omistajuuteen. Merkittävimpänä tekemisenä hankinta­lain muutoksen mahdollisiin vaikutuksiin varautumisessa oli osakas­sopimusten ja yhtiö­järjestyksen päivittämisen prosessin aloitus.

Omistajayhteistyötä toteutettiin säännöllisillä, kaksi kertaa vuodessa toteutettavilla pää­omistaja­tapaamisilla ja osakas­kokouksilla. Pien­omistajien vaikutus­mahdollisuutta yhtiön päätöksen­tekoon lisättiin aloittamalla pien­omistajien edustajiston toiminta. Pien­osakkaiden edustajistossa puheen­johtajana toimi yhtiön hallituksen pien­omistajien edustaja Petteri Ristikangas.

Yhtiön hallituksessa ei tapahtunut vuoden 2024 aikana muutoksia. Servican omistajat toteuttivat vuonna 2024 merkittäviä talouden tasa­painottamisen toimia. Omistajien talouden tasa­painottamisen toimet vaikuttivat suoraan yhtiön toiminnan tehostamis­toimien laajuuteen. Yhtiön toimintaa tehostettiin laajoilla tuottavuus­ohjelman toimilla. Onnistuneet tehostamis­toimet mahdollistivat yhtiön vaka­varaisuuden ja maksu­kyvyn säilyttämisen hyvällä tasolla.

Osana tehostamistoimia loppu­vuonna toteutettiin henkilöstön muutos­neuvottelut. Henkilöstö­vaikutuksia saatiin neuvottelujen loppu­tuloksena pienennettyä. Muutos­neuvottelujen henkilöstö­vaikutukset kohdistuivat 119 henkilöön. Tehostamisen vaikutukset alkavat näkyä vuonna 2025.

Työhyvinvointitutkimuksen tulokset paranivat entisestään, ja työn­hakijoiden määrä avoimiin tehtäviin kasvoi. Servica Akatemian toiminta käynnistyi varmistamaan henkilöstön osaamisen kehittymistä eri vaiheissa työ­suhteen elinkaarta.

Vuonna 2024 yhtiön hankinta­toiminnot laajenivat ja hankintojen kehittämisellä saatavat taloudelliset hyödyt alkoivat konkretisoitua loppu­vuoden aikana. Yhtiössä saavutettiin kyky toteuttaa kaikki omistajien odottamat ja yhtiön omat strategisesti tärkeät hankinnat omana työnä.

Järjestelmäinvestoinnit jatkuivat voimakkaina, ja järjestelmä­uudistuksissa siirryttiin laajasti käyttöönottovaiheeseen. Järjestelmien kehitys­velkaa saatiin kirittyä merkittävästi kiinni, ja käyttöön­otot sekä kehitys­toimen­piteet jatkuvat vuonna 2025.

Hallituksen hyväksymä yhtiön vastuullisuus­visio ja koko yhtiön toiminnot kattava vastuullisuus­ohjelma valmistuivat vuoden lopulla. ESG-vastuullisuus­raportoinnin käyttöön­oton toimia valmisteltiin, ja laki­sääteinen raportointi­velvoite päästään testaamaan jo vuonna 2025.

Taloudellinen kehitys

Vuoden 2024 liikevaihto ennen vuosi­hyvityksiä oli 149,6 miljoonaa euroa (tavoite 154,1 milj. €), joka oli 4,4 miljoonaa euroa alhaisempi kuin toiminta­vuodelle asetettu arvio. Pystyimme sopeuttamaan toimintaamme liike­vaihdon laskuun siten, että saavutimme omistajien yhtiölle asettaman tulos­tavoitteen. Vuodelta 2024 vuosi­hyvitteitä maksettiin kokonaisuudessaan noin 1,5 miljoonaa euroa Servican omistajille. Vuoden 2024 liikevaihto vuosihyvitteiden jälkeen oli 148,1 miljoonaa euroa.

Yhtiön vuoden 2024 liikevoitto vuosi­hyvitteiden jälkeen oli 2,3 miljoonaa euroa (tavoite 4,1 milj. €). Yhtiön tulosta heikentäviä tekijöitä olivat odotettua suuremmat työ­ehto­sopimusten muutosten vaikutukset henkilöstö­kustannuksiin sekä omistajien talouden tasa­painottamiseen liittyvät pienentyneet palvelu­ostot. Yhtiön tulos ennen tilin­päätös­siirtoja ja tulo­veroja oli 2,8 miljoonaa euroa. Tili­kauden tilin­päätös­siirrot olivat noin 0,1 miljoonaa euroa ja tili­kauden tulo­verot olivat noin 0,5 miljoonaa euroa, jolloin tili­kauden voitoksi muodostui 2,2 miljoonaa euroa.

Rahoitus, maksuvalmius ja investoinnit

Liiketoimintakaupan yhteydessä vuonna 2018 Servica Oy:n omistajat (Kuopion kaupunki ja Pohjois-Savon sairaan­hoito­piirin kunta­yhtymä) päättivät konvertoida yhteensä 14,5 miljoonaa euroa kauppa­hinta­velasta yhtiön sijoitetun vapaan oman pää­oman rahastoon. Lisäksi omistajat päättivät lopun kauppa­hinta­velan (7,5 milj. €) muuttamisesta osake­yhtiö­lain 12. luvussa tarkoitetuksi pää­oma­lainaksi. Servica Oy:n toiminta alkoi 1.1.2019.

Vuoden 2024 lopussa Servican rahoitus­asema oli vahva; yhtiön oma­varaisuus­aste oli 49,4 prosenttia. Servican maksu­valmius säilyi hyvällä tasolla maksu­valmius­suhteen (quick ratio) ollessa 1,4. Yhtiön raha­varat ja konserni­tilin saldo yhteensä tili­kauden lopussa olivat 22,0 miljoonaa euroa. Tämän lisäksi Servicalla oli mahdollisuus tarvittaessa käyttää Kuopion kaupungin myöntämää konserni­limiittiä (suuruudeltaan 5 milj. €), josta vuoden lopussa oli käytössä 0 euroa. Korollista vierasta pää­omaa oli tili­kauden lopussa 3 000 tuhatta euroa (pitkäaikaista) ja 750 tuhatta euroa (lyhytaikaista). Servica Oy:n taseen loppu­summa 31.12.2024 oli 53 141 tuhatta euroa.

Servican liiketoiminnan raha­virta vuonna 2024 oli 5 790 tuhatta euroa. Aktivoituja investointeja toteutui tili­kaudella 2 646 tuhatta euroa.

Yhtiöllä on osakeyhtiölain 12. luvun mukaista pää­oma­lainaa Kuopion kaupungilta ja Pohjois-Savon hyvin­vointi­alueelta. Kuopion kaupungin osuus (51,53 %) lainasta on 1 932 375 euroa ja Pohjois-Savon hyvin­vointi­alueen osuus (48,47 %) lainasta on 1 817 625 euroa. Lainan pää­oman ja koron maksu suoritetaan edellä mainitussa suhteessa. Laina-aika on 10 vuotta 1.1.2020 lukien. Lainalle maksetaan vuotuista korkoa, jonka määrä on 4 prosenttia, mikäli yhtiön koron­maksue­dellytykset täyttyvät.

Osakeyhtiölain 12. luvun mukaisesti lainan pääoma ja sille kertynyt korko saadaan palauttaa vain siltä osin, kuin velallisen vapaan oman pää­oman ja kaikkien pää­oma­lainojen määrä maksu­hetkellä ylittää velallisen viimeksi päättyneeltä tili­kaudelta vahvistettavan tai sitä uudempaan tilin­päätökseen sisältyvän taseen mukaisen tappion määrän.

Merkittävimmät riskit ja epävarmuus­tekijät

Riskienhallinnan kokonaisuuden uudistamisen hanke eteni siten, että loppu­vuonna kilpailutettiin sähköinen alusta varmistamaan nyky­aikaiset ja tehokkaat riskien­hallinnan toimet. Riskien­hallinnan uusi prosessi otetaan käyttöön kokonaisuudessaan vuonna 2025.

Keskeisimpänä strategisena ja taloudellisena riskinä vuonna 2024 oli omistajien talouden tasa­painottamisesta johtuneet nopeat palvelu­tarve­muutokset ja säästö­toimen­piteet. Riskiä hallittiin aktiivisella omistaja-asiakas­yhteis­työllä sekä yhtiön oman tuottavuus­ohjelman useilla tehostamis- ja säästö­toimilla. Omistajien taloudellinen epä­varmuus jatkuu myös tulevana vuonna.

Merkittävin toiminnallinen riski kohdistui hinnoitteluun liittyviin tausta­tietojen käsittelyyn ja oikeellisuuteen. Riskiä hallittiin raportoinnin ja ennustamisen kehittämisen toimilla sekä erillisellä avoimen hinnoittelun ja raportoinnin kehittämis­hankkeella.

Merkittävin epävarmuustekijä yhtiön toiminnalle on vuonna 2024 aloitettu kansallisen hankinta­lain muutos­valmistelu ja siihen liittyvä mahdollinen sidos­yksikön omistajuuden rajoittaminen. Servica vaikuttaa hankinta­lain valmisteluun osana Kustos ry:n toimintaa ja tarvittaessa yhtiön omin toimin.

Taloudelliset tunnusluvut

20232024
Liike­vaihto, tuhatta euroa148 931148 127
Liike­voitto, %0,61,6
Oman pää­oman tuotto-%3,57,9
Suhteellinen velkaantuneisuus-%17,717,9
Oma­varaisuus­aste, %48,049,4
Maksu­valmius/quick ratio1,21,4

Vastuullisuus

Laatujärjestelmä = Servican tapa toimia

Laatujärjestelmä kattaa koko Servican toiminnan eli kaikki palvelut ja toimipaikat. Laatu­järjestelmä toimii Servican jatkuvan kehittämisen alustana, jonne yhdessä sovitut toiminta­tavat on koottu ja jota jatkuvasti kehitetään tavoite- ja tulos­vetoisesti. Laatu­järjestelmän tarkoituksena on varmistaa Servican toiminnan laatu sekä tuloksellisuus ja luoda edellytykset toiminnan jatkuvalle parantamiselle.

Laatujärjestelmää tai laatu­asioita ei tehdä ja kehitetä vain auditointeja varten, vaan kehittämisen lähtö­kohtana ovat asiakkaillemme annetut lupaukset palvelusta ja sen laadukkuudesta. Servicalla on käytössä IMS-ohjelmisto, josta löytyvät johdon asettama suunta ja tavoitteet sekä henkilöstön tarvitsemat ohjeet ja toiminta­tavat niiden saavuttamiseksi.

Päivitimme laatupolitiikan elokuussa 2024 vastaamaan Servican uutta strategiaa. Servican laatu­politiikka kuvaa toiminta­periaatteita, jotka ohjaavat työtämme kohti laadukkaita ja asiakas­lähtöisiä palveluja. Tavoitteenamme on varmistaa, että asiakkaamme ovat tyytyväisiä ja luottavat Servican antamaan palvelu­lupaukseen.

Tunnistamme jatkuvan parantamisen kohteita laadun­hallinta­järjestelmän sisäisissä ja ulkoisissa auditoinneissa, mutta myös asiakas­palautteiden ja sisäisten palautteiden kautta. Sisäisen auditoinnin avulla varmistetaan, että palvelu­sopimuksia, sovittuja toiminnan peri­aatteita, lain­säädännön asettamia velvoitteita ja Servican ohjeita sekä laatu­standardin ISO 9001:2015 vaatimuksia noudatetaan. Samalla saadaan arvokasta palautetta toiminnasta sen edelleen kehittämiseksi. Vuosittaisella ulkoisella auditoinnilla varmistetaan, että laatu­järjestelmämme täyttää ISO 9001:2015 -⁠⁠standardin kriteerit ja että jatkuvan laadun­parantamisen peri­aatteita toteutetaan.

Jatkuvuussuunnittelu varmistaa toiminnan muuttuvissa tilanteissa

Servican jatkuvuussuunnittelun tavoitteena on varmistaa yhtiön liike­toiminnan ja asiakkaiden palveluiden häiriötön toiminta kaikissa olo­suhteissa. Hyvällä ennakko­suunnittelulla varmistetaan mahdollisimman lyhyt palveluiden palautumis­aika tavoiteltuun toipumis­pisteeseen. Suunnittelussa painotetaan toimitus­ketjujen läpi­käyntiä ja palveluiden riski­tarkasteluja. Asiakkaiden kanssa yhteis­työssä tehdyllä riski­tarkastelulla päästään laadullisesti parempaan loppu­tulokseen.

Servica varmistaa yhteiskunnan kannalta kriittisten palveluiden toiminnan myös poikkeus­oloissa. Valmius­harjoittelussa painotetaan vuosittaisia varautumisen moni­viran­omais­harjoituksia sekä liike­toimintojen sisäisiä harjoituksia. Oikea-aikainen, avoin ja oikein kohdennettu viestintä tukee koko organisaation toimintaa ja varmistaa, että kaikki sidos­ryhmät saavat tiedon palvelujen ja toimen­piteiden mahdollisista muutoksista sekä mahdollisista häiriö­tilanteista. Strategisesti jatkuvuus­suunnittelu ja varautuminen on konseptoitu osaksi Servican kaikkia liike­toimintoja ilman asiakkaalle aiheutuvaa erillistä kustannusta.

Vastuullisuus koko toiminnan arvo­ketjussa

Servica raportoi toimintansa vastuullisuudesta Euroopan unionin kestävyys­raportointi­direktiivin mukaisesti raportointi­vuodesta 2025 alkaen. Direktiivin mukaisesti yritys raportoi toimintansa olennaisista aiheista, jotka vaikuttavat ympäristöön, sosiaalisiin vastuisiin ja hyvään liike­tapaan. Vuoden 2024 aikana raportointia on valmisteltu varmistamalla datan saatavuutta sekä rakentamalla uusia raportointi­malleja, muun muassa malli päästö­laskentaa varten. Tähän liittyen Servica on vuoden 2024 lopussa luopunut aiemmin saamastaan Eko­kompassi-sertifikaatista. Luopumiseen päädyttiin kehikoiden päällekkäisyyksien vuoksi.

Johdon ja hallituksen odotetaan osallistuvan myös käytännössä vastuullisuus­työhön ja ottavan kantaa, mitä yhtiö tavoittelee vastuullisuuden saralla. Hallituksen tulee kehittää strategista näkö­kulmaa vastuullisuuteen ja tarttua siihen liittyviin liike­toiminta­mahdollisuuksiin ja riskeihin.

Hallituksen vastuullisuus­osaamisesta tulee raportoida sekä osoittaa, kuka on vastuussa kestävyyden valvonnasta (esimerkiksi toimikunta). Yrityksen tulee raportoida kuinka, kenen toimesta ja kuinka usein hallitukselle raportoidaan kestävyyteen liittyvistä asioista. Hallitus myös hyväksyy ja alle­kirjoittaa kestävyys­raportin.

Henkilöstö

Yhtiössä työskenteli vuonna 2024 keskimäärin 1 896 työntekijää (vuoden lopussa 1 825), joista vakinaisessa työ­suhteessa oli keski­määrin 1 460 henkilöä (vuoden lopussa 1 570 henkilöä). Määrä­aikaisessa työ­suhteessa työskenteli keskimäärin 436 henkilöä (vuoden lopussa 255 henkilöä). Vuoden 2024 lopussa työn­tekijä­määrä oli 1 825 (vuonna 2023: 1 882 henkilöä). Muutos oli –⁠57 henkilöä.

Henkilöstön rakenne ammatti­aseman ja sukupuolen mukaan luokiteltuna 31.12.2024:

  • esihenkilöitä 94 eli 5,2 % koko henkilöstöstä
  • asiantuntija­tehtävissä 45 eli 2,5 % henkilöstöstä
  • työntekijöitä 1 686 eli 92,4 % henkilöstöstä
  • henkilöstöä yhteensä 1 825

Vuonna 2024 vakinaisen henkilöstön keski-ikä oli 46 vuotta. Suurin ikä­ryhmä olivat 60–64-vuotiaat, joita oli 19,1 prosenttia henkilöstöstä. Vuonna 2024 sairaus­poissa­oloja oli uuden laskenta­tavan (Aino Healthin) mukaan keskimääräisesti 18,18 kalenteri­päivää työn­tekijää kohden (2023: 17,53).

Yhtiö maksoi vuonna 2024 palkkoja ja palkkioita yhteensä 57,3 miljoonaa euroa. Henkilöstö­kulut kokonaisuudessaan olivat 71,59 miljoonaa euroa (sisältäen henkilöstön vuokrauksen), joka oli 47,85 prosenttia liike­vaihdosta.

Henkilöstötyytyväisyys kasvoi vuodesta 2023 ja oli 3,96 vuonna 2024 (2023: 3,88).

Toteutunut palkitseminen

Servica Oy:n hallituksen ja toimitus­johtajan kiinteät suorite­perusteiset palkat ja palkkiot vuonna 2024 olivat yhteensä 162 380,91 euroa sisältäen luontois­edut ja loma­palkat (2023: 151 185,98 €).

Yhtiön organisaatio, johto ja tilintarkastajat

Servica Oy:n varsinainen yhtiökokous pidettiin 11.4.2024. Osakas­kokoukset pidettiin 27.3.2024 ja 31.10.2024.

Servica Oy:n hallituksessa toimivat 1.1.–31.12.2024 seuraavat henkilöt:

  • Irja Sokka (hallituksen puheenjohtaja)
  • Mari Antikainen (hallituksen vara­puheen­johtaja)
  • Ilkka Hirvonen (jäsen)
  • Vuokko Hämäläinen (jäsen)
  • Taina Laitinen (jäsen)
  • Salla-Maarit Markkanen (jäsen)
  • pienosakkaiden edustajana Petteri Ristikangas (jäsen)
  • Hannaleena Uhlbäck-Ropponen (jäsen)

Vuoden 2024 aikana Servican hallitus kokoontui 11 kertaa. Kokoukset pidettiin hybridi­kokouksina, joten kokouksiin kutsutut pystyivät osallistumaan kokouksiin joko ilmoitetulla kokous­paikalla tai Teams-etä­yhteyden kautta.

Servica Oy:n toimitus­johtajana toimi 1.1.–31.12.2024 Mika Takkinen.

Servica Oy:n tilintarkastajana tili­kautena 2024 on toiminut konsernin tilin­tarkastus­yhteisö Talvea Julkis­hallinnon palvelut Oy, pää­vastuullisena tilin­tarkastajana Jukka Malkki, KHT, JHT, CIA, CGAP.

Selvitys tutkimus- ja kehitys­toiminnan laajuudesta

Yhtiöllä ei ole ollut vuonna 2024 laaja­mittaista tutkimus- ja kehitys­toimintaa. Pieni­muotoiset tutkimus- ja kehitys­menot on kirjattu kuluksi.

Yhtiön osakkeet

Yhtiöllä oli tilikauden alkaessa 10 713 osaketta. Yhtiön osake­määrässä ei tapahtunut muutoksia vuoden 2024 aikana, joten tili­kauden päättyessä 31.12.2024 Servica Oy:n osake­määrä oli 10 713.

Kaikki yhtiön osakkeet ovat saman­lajisia, ja kukin osake oikeuttaa yhteen ääneen yhtiö­kokouksessa. Kaikilla osakkeilla on samanlainen oikeus osinkoon ja yhtiön varoihin. Yhtiön osakkeita koskee lunastus- ja suostumus­lauseke.

Olennaiset tapahtumat tilikauden päättymisen jälkeen

Arvio todennäköisestä tulevasta kehityksestä

Yhtiön omistajien laajat talouden tasa­painottamisen toimet tulevat jatkumaan, mikä edellyttää jatkuvaa yhtiön oman toiminnan tehostamista. Vuonna 2025 saadaan päätöksiä koko Pohjois-Savon alueen palvelu­verkko­muutoksista kunta- ja sote­palveluissa. Palvelu­verkko­muutosten päätökset ja aika­taulut tulevat vaikuttamaan merkittävästi yhtiön sopeutus­toimen­piteisiin. Tulevana vuonna omistaja-asiakkaiden kanssa sovittavat yhteiset toimintojen uudelleen­järjestelyt tulevat kasvattamaan rooliaan.

Strategisten tavoitteiden saavuttamiseen liittyviä hankkeita saadaan vietyä päätökseen vuonna 2025 ja vaikuttavuus­mittareita otetaan käyttöön. Tämä tulee lisäämään strategisen päätöksen­teon laatua ja oikeiden toimen­piteiden valintaa tietoon pohjautuen.

Turvallisuusympäristö pysyy rauhattomana ja huonosti ennustettavana. Yhtiön toimia kokonais­turvallisuuden kehittämiseksi jatketaan voimakkaasti, ja yhteis­työtä omistajien ja viran­omaisten kanssa lisätään suunnittelun ja harjoittelun toimilla. Yhtiön omaan materiaaliseen varautumiseen toteutetaan useita uusia toimia tulevana vuonna.

Toteutuessaan esityksen mukaisena hankinta­lain muutos aiheuttaa yhtiön omistukseen merkittäviä muutoksia. Hallinnollinen valmistautuminen jatkuu vuonna 2025 erityisesti osakas­sopimuksen ja yhtiö­järjestyksen päivittämisellä. Skenaario­työtä sidos­yksikköjen omistamisen muutoksien vaikutuksista yhtiön toimintaan jatketaan säännöllisesti hallituksen ja omistajien kanssa.

Yhtiön hallinnossa tulee tapahtumaan muutoksia liittyen kevään kunta- ja alue­vaaleihin. Vaalien loppu­tuloksella on vaikutuksia yhtiön hallituksen kokoon­panoon loppu­vuodesta 2025.

Yhtiö pystyy toteuttamaan lyhyellä ja keskipitkällä aikavälillä perus­tehtäväänsä ja missiotaan: Me palvelemme, jotta yhteiskunta voi toimia.

Hallituksen esitys voitonjaosta

Hallitus päättää esittää yhtiö­kokoukselle, että osinkoa ei jaeta tili­kaudelta 2024 ja tili­kauden voitto 2 180 910,44 euroa siirretään yhtiön omaan pää­omaan.