Hankinnat

Hankintojen pohjatyö tuottaa hyötyjä asiakkaille ja Servicalle

Mika Parviainen on hankinnoista vastaava johtaja.

Vastuualueena:
keskitetty hankinta­palvelu
ostot
sopimus­hallinta
toimittaja­hallinta
alueellinen hankinta­yhteis­työ

Servican strategian uudistuksen myötä tunnistimme hankinnat strategisesti olennaiseksi paino­pisteeksi. Syksyllä 2023 pää­omistajat päättivät, että Servica voi tuottaa terveyden­huollon tarvike­hankintoja sosiaali- ja terveyden­huollon sekä pelastus­toimen organisaatioille.

Kohti ammattimaista, keskitettyä hankinta­palvelua

Servican keskitetty hankinta­palvelu aloitti toimintansa 1.2.2024, jolloin otimme hankintoja yhä vahvemmin omaan haltuun. Kevään ja alku­kesän aikana saimme myös virallisesti yhteis­hankinta­yksikkö­aseman ja teimme palvelu­sopimukset Itä-Suomen YTA:n hyvin­vointi­alueiden sekä ISLAB-hyvin­vointi­yhtymän kanssa yhteis­hankintojen tuottamisesta.

Oppimiskäyrä hankinta­palvelussa on ollut jyrkästi nouseva. Olemme alkaneet tuottaa hankintoja nopealla aika­taululla niin asiakkaillemme kuin omaan palvelu­tuotantoon. Rakensimme käytännössä tyhjästä prosessit hankintojen suunnitteluun ja toteutukseen, sopimus­hallintaan sekä asiakas­yhteis­työhön. Samalla olemme perehdyttäneet uusia asian­tuntijoita tiimiimme ja ottaneet käyttöön uusia järjestelmiä hankintojen tekemisen tueksi. Ensimmäisenä toiminta­vuotena julkaisimme 21 kynnys­arvon ylittävää hankintaa.

21 kynnys­arvon ylittävää hankintaa

Vuoden 2024 lopussa Servicalla työskenteli jo seitsemän osaavaa hankinta-asian­tuntijaa. He vastaavat eri hankinta­kategorioissa sekä asiakkaillemme suoraan tuotetuista yhteis­hankinnoista että oman palvelu­tuotantomme hankinnoista. Osana materiaali­logistiikan kokonais­palvelua olemme tiivistäneet yhteis­työtä Pohjois-Savon hyvin­vointi­alueen ja muiden Itä-Suomen YTA:n hyvin­vointi­alueiden hankinta­palveluiden kanssa.

Varautumisen ja huolto­varmuuden merkitys korostui

Vuosi 2024 oli haastava turvallisuus­ympäristön näkö­kulmasta, ja varautumisen ja huolto­varmuuden merkitys korostui. Olemme pystyneet varmistamaan materiaalisen varautumisen kehittymisen Itä-Suomen alueella, ja asiakkaamme pääsivät hyötymään Servican kilpailuttaman käsine­hankinnan kustannus­hyödyistä.

Vuoropuhelua alueellisten yrittäjien kanssa

Vuonna 2024 aloimme valmistella useita elin­tarvike­hankintoja, joiden keskeisenä ajurina ovat olleet kustannus­ympäristön muutokset sekä muun muassa alueellisen elin­voiman varmistaminen. Kesä­kuussa järjestimme alueen toimittajille info­tilaisuuden tehdäksemme Servican hankintoja tunnetummaksi ja parantaaksemme vuoro­puhelua alueellisten yrittäjien sekä yritys­järjestöjen kanssa.

Vuoropuheluiden antia olemme hyödyntäneet elin­tarvike­hankinnoissamme, jotka alkavat tuottaa tuloksia vuoden 2025 aikana. Lupauksemme mukaisesti olemme varmistaneet jokaisessa elin­tarvike­hankinnassamme alueellisten täydentävien toimittajien mahdollisuuden osallistua tarjous­kilpailuun.

Syksyllä 2024 otimme käyttöön toimittajien vastuullisuus­vaatimukset, joihin sitoutumista edellytämme jatkossa kaikilta kumppaneiltamme.

Ostotoiminta ja hankinnat kehittyvät

Vuoden 2024 aikana paransimme merkittävästi osto­toimintaa ja valikoiman­hallintaa. Tämä näkyi muun muassa materiaali- ja palveluostojen pienenemisenä (4,2 %) edellisvuoteen verrattuna, vaikka liike­vaihto pysyi lähes ennallaan. Lisäksi toimittajien määrä väheni noin 16 prosentilla, mikä paransi osto­toiminnan tehokkuutta ja mahdollisti hankintojen kehittämisen, alueellista yhteistyötä unohtamatta.

Hankintojen kehittämisessä olemme keskittyneet volyymi­hyödyn parantamiseen, valikoiman optimointiin ja logistiikan tehostamiseen sekä avoimeen vuoro­puheluun toimittaja­kentän kanssa. Hankintojen pohjatyö kasvattaa sekä Servican että asiakkaiden saamia hyötyjä vuonna 2025 sitä mukaa, kun uusia sopimuksia käynnistyy.