Liiketoiminnat

Merkittävien muutosten ja kehitysten vuosi liiketoiminnassa

Marko Tuomela on liike­toiminnasta vastaava johtaja.

Vastuualueena:
asiakaskokemus
kasvu
kilpailukyky
hinnoittelu
kannattavuus

Vuonna 2024 keskitimme voimamme asiakas­kokemuksen parantamiseen, tuottavuuden lisäämiseen ja toiminta­ympäristön haasteiden kohtaamiseen. Uudistuksilla ja yhdessä kehittymällä pyrimme varmistamaan, että palvelumme vastaavat asiakkaidemme nykyisiä ja tulevia tarpeita parhaalla mahdollisella tavalla.

Servican järjestelmä­kehitys tähtää entistä parempaan informaatioon asiakkaan päätöksen­teon tueksi. Otimme viime vuonna käyttöön uusia järjestelmiä, kuten asiakas­palvelu­järjestelmän ja talouden järjestelmät. Nämä tehostavat palvelujemme tuotantoa ja luovat aiempaa läpi­näkyvämpää raportointia.

Kehitysaskeleita asiakkaidemme hyväksi

Vuonna 2024 esittelimme asiakkaan kanssa yhdessä toteutettavan asiakkuuden­hoito­mallin, joka määrittelee muun muassa säännölliset tapaamiset sekä niiden sisällön ja tavoitteet. Toiminta­mallin avulla lisäämme ja syvennämme tavoitteellista yhteis­työtä, joka tähtää sujuvampaan arkeen kuntalaisillemme.

Syksyllä käynnistimme Yhdessä enemmän -⁠webinaari­kokonaisuuden. Ensimmäisenä teemana oli vastuullisuus, ja tulemme jatkamaan webinaarien järjestämistä ajan­kohtaisista aiheista. Aloitimme myös hankkeen, jonka tavoitteena on kehittää hinnoittelua ja raportointia vastaamaan asiakas­tarpeisiin entistä paremmin.

Lähes kaikki asiakkaamme kohtasivat viime vuonna talouden tasa­painottamisen haasteita, jotka heijastuivat myös meidän palveluihimme ja henkilöstöömme. Olemme tukeneet asiakkaitamme haastavassa talous­tilanteessa osallistumalla asiakas­ympäristöjen prosessien tarkasteluun ja toteuttamalla Servican tuottavuus­ohjelmaa.

600 000 puhtaana pidettyä neliö­metriä Pohjois-Savon alueella, 41 500 ateriaa päivässä, 35 000 kerättyä tuote­riviä keskus­varastolla kuukaudessa

Servican palvelujen kokonais­tyytyväisyys vuonna 2024 oli 3,84

Vuoden 2024 lopussa toteuttamamme asiakas­tyytyväisyys­kyselyn tulokset osoittavat, että tyytyväisyys on pysynyt hyvällä tasolla kaikissa asiakas­ryhmissämme. Palvelu­henkisyys ja henkilöstön korkea ammatti­taito ovat yhä Servican keskeisiä vahvuuksia.

Asiakaskokemuksen mittaaminen uudistuu vuonna 2025. Tavoitteenamme on saada ajantasaista tietoa palvelujen toteutumisesta ja asiakas­tyytyväisyydestä sekä kartoittaa aiempaa useamman asiakkaan ja asiakas­ryhmän kokemuksia Servican palveluista. Tämä auttaa meitä ymmärtämään entistä paremmin asiakkaidemme tarpeita.

Lue lisää asiakastyytyväisyydestä vastuullisuuskatsauksesta.

Tuottavuusohjelma käynnistyi

Nykyisessä toiminta­ympäristössämme on ollut kasvavia paineita parantaa tuottavuutta ja kilpailu­kykyä. Vuoden 2024 alussa aloitimme tuottavuus­ohjelman, jonka tavoitteena oli parantaa tuottavuutta ja löytää säästöjä, jotka näkyvät lisä­arvona omistaja-asiakkaille. Tulokset osoittavat, että strategisella suunnittelulla ja henkilöstön sitoutumisella voidaan saavuttaa merkittäviä tuloksia.

Palveluverkkouudistus

Liiketoimintayksiköt ovat keskustelleet asiakkaiden kanssa aktiivisesti sekä palvelu­verkko­uudistusten vaikutuksista että palvelu­tarpeen mukauttamisesta omistajien tiukentuneessa talous­tilanteessa. Muutokset vaikuttavat myös meidän toimintaamme. Hyvän ja avoimen keskustelu­yhteyden ansiosta pystymme yhdessä asiakkaidemme kanssa kehittämään toimivia ratkaisuja ja uusia toiminta­malleja, jotka vastaavat toiminta­ympäristön tarpeisiin.

Toimintaympäristön haasteet ja muutos­neuvottelut

Marraskuun lopussa saatoimme päätökseen yhtiön palveluita ja henkilöstöä koskevat laajat muutos­neuvottelut. Neuvottelut olivat osa toiminta­ympäristön mukauttamista muuttuneisiin taloudellisiin realiteetteihin, ja ne mahdollistivat uusien toiminta­tapojen jalkauttamisen. Muutos­menettelyn keskeinen tavoite oli varmistaa Servican kilpailu­kyky myös tulevaisuudessa.

Tuotannon­ohjaus­järjestelmät

Vuoden 2024 aikana valmistelimme laitos­huollon ja kiinteistö­palvelun tuotannon­ohjaus­järjestelmien käyttöön­ottoa. Järjestelmät tulevat merkittävästi edistämään tiedolla johtamista sekä palvelu­tuotannon tehokasta ohjausta, mikä parantaa entisestään palveluidemme laatua ja toiminta­varmuutta.

Yhteistyössä asiakkaidemme kanssa jatkamme kehittymistä kohti entistä parempia palveluja ja vaikuttavampia ratkaisuja, jotka vastaavat nykyisiin ja tuleviin tarpeisiin.