Strategia ja kehitys

Strategiset hankkeet ja projektit edistyivät suunni­telmallisesti

Sari Karttunen on strategiasta ja kehityksestä vastaava johtaja.

Vastuualueena:
strategisen kehitys- ja projekti­toiminnan johtaminen
johtamis­järjestelmän hallinta ja kehitys
laatu­järjestelmä­toimintojen johtaminen
vastuullisuus­johtaminen

Vuoden 2024 aikana edistimme strategiaa tukevia hankkeitamme ja projektejamme toimen­pide­suunnitelmien mukaisesti. Kaksi hanketta päättyi menneen vuoden aikana, ja niiden tavoitteita edistetään nyt jatkuvana toimintana.

Paransimme strategisten toimen­pide­suunnitelmien käytännön johtamista: teimme ja täsmensimme projektien hallinta­mallien ja johtamisen ohjeistuksia, valvoimme ohjeiden toteuttamista sekä seurasimme säännöllisesti projektien toteutusta.

Tukeaksemme omistajiemme strategisia tavoitteita sekä löytääksemme yhteisiä kehittämis­mahdollisuuksia ja synergia­hyötyjä käynnistimme Kuopion kaupungin strategia- ja kehitys­tiimin kanssa yhteistyön. Ensimmäisessä tapaamissa löysimme jo yhteistä tekemistä erityisesti Kuopion työllisyys­alueen tukemisessa sekä standardoiduissa laatu­järjestelmä­toiminnoissa.

Strategisten hankkeiden tilanne ja valmiusasteet 2024.

Laatutyötä jatkuvan parantamisen peri­aatteella

Servican ISO 9001:2015 -⁠sertifioitu laatu­järjestelmä kattaa kaikki Servican palvelut ja toimi­paikat. Saavuttaaksemme yhden­mukaisen laatu­tason käynnistimme sisäisen toiminnan kehitys­projektin. Pyrimme konkretisoimaan laatu­ajattelua niin, että se ohjaa aidosti henkilöstömme toimintaa. Tavoitteena oli kehittää yhtenäistä laatu­kulttuuria yhdessä kaikkien palvelujen ja työn­tekijöiden kanssa.

Toimintamme yhden­mukaisuuden varmistamiseksi resursoimme erityisesti sisäisiin auditointeihimme. Niiden avulla voimme varmistaa Servican yhtenäistä laatua ja tuloksellisuutta sekä luoda edellytyksiä toiminnan jatkuvalle parantamiselle.

Sisäisen auditoinnin teemoina olivat Servican eri palvelujen toiminta­prosessit, ohjeistuksien noudattaminen ja laki­sääteisyyden toteutuminen. Toteutimme vuoden aikana 41 sisäistä auditointia. Vuosittainen ulkoinen auditointi toteutui syys­kuussa, jolloin eri palveluiden toimi­paikoista auditoitiin 13. Ulkoisen auditoinnin päätteeksi Kiwa Sertifiointi Oy:n auditoijat totesivat, että Servican laatu­järjestelmä täyttää hyvin ISO 9001:2015 -⁠standardin kriteerit ja että jatkuvan laadun­parantamisen peri­aatteita toteutetaan tarkoituksen­mukaisesti.

13 ulkoista auditointi­kohdetta, 41 sisäistä auditointia

Toimintamme kehittyy parhaiten auditoinneista saatujen kehitys­ehdotusten sekä henkilöstöltä ja erityisesti asiakkailta saamiemme palautteiden avulla. Saimme viime vuonna lähes 1 400 asiakas­palautetta sähköisen palaute­lomakkeen kautta. Laatu­järjestelmän vaikuttavuutta parantaaksemme kiinnitimme erityisesti huomiota asiakas­poikkeamien hallintaan ja korjaaviin toimen­piteisiin, jotta samat virheet eivät jatkossa toistuisi.

Kannustimme henkilöstöämme antamaan palautetta ja kehittämis­ideoita, ja myös niiden määrä on noussut vuosittain. Yhteis­työ Servican omistajien ja kumppani­verkostojen kanssa on kasvattanut laatu­työmme merkitystä, kun olemme yhdessä kyenneet kehittämään toimintaamme.

Elokuussa päivitimme laatu­politiikan vastaamaan Servican uutta strategiaa. Servican laatu­politiikka kuvaa toiminta­peri­aatteita, jotka ohjaavat työtämme kohti laadukkaita ja asiakas­lähtöisiä palveluja.

Uudistimme johtamis­järjestelmäämme

Servican johtamis­järjestelmän runko on muodostettu laatu­järjestelmämme ISO 9001 -⁠standardin pohjalta. Vuoden 2024 aikana terävöitimme sitä, mitä johtamis­järjestelmä meille käytännössä tarkoittaa, millainen vaikutus strategialla on Servican johtamisessa sekä miten erilaiset roolit organisaation vastuu­alueilla tukevat Servican yhden­mukaista johtamista. Kansain­välinen laatu­standardi soveltuu oivallisesti Servican johtamis­järjestelmän pohjaksi, sillä se auttaa meitä toimintamme kokonais­valtaisessa, hallitussa ja erityisesti asiakas­lähtöisessä johtamisessa.

Standardi edellyttää Servicalta asiakas­tyytyväisyyden, kilpailu­kyvyn ja resurssi­tehokkuuden jatkuvaa parantamista sekä henkilöstön aktivoimista toiminnan kehittämiseen. Tämän lisäksi standardin riski­perusteinen ajattelu­tapa asiakkaidemme palveluiden turvaamisesta ja erilaisiin häiriö­tilanteisiin varautumisesta tukee mainiosti Servican strategian painotuksia.

Johtamisjärjestelmän kehitys­työn yhteydessä tunnistimme myös muita ISO-johtamis­standardeja, jotka ovat toiminta­ympäristössämme merkityksellisiä ja joita jo sovellamme toimintamme johtamisessa. Näitä ovat työ­turvallisuus- ja työ­hyvin­vointi-, tieto­turvallisuus-, riskien­hallinta- ja ympäristö­järjestelmä­standardit. Jotta voimme tukea toimivaa johtamis­järjestelmää, terävöitämme seuraavaksi toimintaamme ohjaavia tavoitteita ja mittareita sekä vakioimme tavoite­raportoinnin johtamis­järjestelmämme mukaisiin kokous­käytäntöihin.

Servican johtamisjärjestelmä, jonka perusteista on kerrottu tekstissä.

Strategia ja kehitys -⁠vastuu­alueeseen kuuluu keskeisenä myös vastuullisuus­työ, johon voit syventyä tarkemmin vastuullisuuskatsauksessa.