Vastuullisuustyömme

Arvomme yhteiskunnalle

Servican vastuullisuuden visiona on toteuttaa vastuullisia palveluita ihmisille, ympäristölle ja yhteis­kunnalle yhteis­työssä kumppaneidemme kanssa – palveluja, jotka mahdollistavat kestävämmän arjen.

Marraskuussa 2024 valmistuneessa vastuullisuus­ohjelmassamme kytkimme vastuullisuuden vahvasti osaksi Servican perus­tehtävää ja strategiaa. Strategiamme kautta vastuullisuus tulee osaksi arjen työtämme, jolloin se läpi­leikkaa koko yhtiömme toiminnan. Tuottamalla arjen sujuvuutta edistäviä palveluja Servican vastuullisuus­ohjelma tulee vaikuttamaan laajasti eri-ikäisiin ja -kuntoisiin väestö­ryhmiin Pohjois-Savossa. Vastuullisella toiminnallamme turvaamme omistajiemme palvelu­ketjujen toimivuutta, huolehdimme asiakkaidemme terveydestä ja turvallisuudesta sekä luomme pitkä­kestoista arvoa yhteis­kuntaamme.

Servican resurssit, palvelut ja tuotokset sekä niiden tuottamat vaikutukset muodostavat kokonaisuuden, jolla Servica luo arvoa toimintaympäristössään.

Servican ensimmäisen vastuullisuus­ohjelman valmistelu

Servican ensimmäisen vastuullisuus­ohjelman laadinta eteni vuoden 2024 aikana vauhdikkaasti. Vuonna 2023 tehdyn kaksois­olennaisuus­analyysin jälkeen Servican hallitus päätti vastuullisuus­ohjelmamme keskeisistä paino­piste­alueista. Meille olennaisia näkö­kulmia olivat ilmasto ja ympäristö, ihmiset, hyvä hallinto­tapa ja vastuulliset palvelut.

Kesäkuussa valmistui vuoden 2023 toiminnastamme päästö­laskelma, jonka pohjalta teimme tulevien vuosien ilmasto­tie­karttamme ja tunnistimme keskeiset toimen­piteet toimintamme päästöjen vähentämiseksi. Syksyllä 2024 Servican hallitus päätti vastuullisuus­visiosta, jonka pohjalta vastuullisuus­lupauksemme asiakkaillemme täsmentyi. Reilun vuoden mittainen vastuullisuus­ohjelman työstäminen saatiin päätökseen marras­kuussa, kun Servican hallitus hyväksyi ensimmäisen vastuullisuus­ohjelman.

Koulutukset ja viestintä­tapahtumat

Vastuullisuustyömme eteneminen ja käytännön toteutus on kiinnostanut laajasti sidos­ryhmiämme; tämä on konkretisoitunut lukuisina puhuja­pyyntöinä erilaisiin tilaisuuksiin. Vuoden 2024 aikana olimme mukana vastuullisuuteen liittyvissä sisäisissä tai ulkoisissa viestintä­tapahtumissa 37 kertaa. Lisäksi koulutimme organisaatiomme sisäisiä vastuullisuus­työ­ryhmiä vastuullisuutta käsittävään termistöön ja perus­peri­aatteisiin.

Kestävyysraportointidirektiivin (CSRD) vaatimuksiin liittyen yhtiöiden hallitusten rooli päätöksenteossa on merkittävä. Perehdytimme Servican hallitusta ja veimme päätöksen­tekoon vastuullisuus­asioita kuusi kertaa vuoden 2024 aikana.

Vastuullisuusohjelman vaikutukset

Vastuullisuusohjelmamme valmistumisen myötä meille on tullut näkyväksi, millaista arvoa ja vaikutusta Servica tuottaa palveluidensa kautta omistajilleen, yhteis­kunnalle ja yksittäisille kuntalaisille. Olemme merkittävä työllistäjä ja veron­maksaja Pohjois-Savossa, joten vaikutuksemme alueen elin­voiman tukemisessa on suuri. Servica varmistaa palvelujensa kautta hyvin­vointi­yhteis­kuntamme toimivuutta ja vakautta. Sillä on siis merkitystä, millä peri­aatteilla palveluja toteutamme.

Yhdessä kohti kestävää tulevaisuutta

Vastuullisuusmatkamme jatkuu vuodelle 2025 painottuen henkilöstömme kouluttamiseen, vastuullisuus­ohjelman toimen­piteiden sulauttamiseen osaksi kaikkea toimintaamme sekä vuoden 2026 CSRD-⁠raportointiin valmistautumiseen. Olennaista on näiden toimen­piteiden rinnalla tehdä skenaarioita myös siitä, millainen vaikutus ilmaston­muutoksella on Servican palvelujen toteuttamiseen.

Taloudellisten kestävyys­haasteiden ohella ilmaston­muutoksen hillitseminen tulee olemaan yksi haastavimmista kokonaisuuksista, johon tarvitsemme tukea sidos­ryhmiltämme. Kestävän tulevaisuuden hyväksi on tehtävä työtä jatkossa entistä tiiviimmin omistajiemme, palveluja käyttävien asiakkaidemme sekä myös yhteis­työ­verkostojemme ja yhteis­kunnan tuella.

Sari Karttunen
johtaja, strategia ja kehittäminen

Vastuullisuus­ohjelmamme vaikuttavuus omistajillemme ja yhteis­kunnalle

Servican palveluilla on vaikuttavuutta ihmisten, vastuullisten palveluiden, ilmaston ja ympäristön sekä hyvän hallintotavan näkökulmista.